Materialen

Prentenboeken

"Iedere leerkracht houdt van prentenboeken voorlezen in de klas. Zo wilde ik mijn geliefd prentenboek Welterusten Kleine Beer voorlezen aan mijn groep anderstalige leerlingen, maar ik wist al dat dat zonder meer niet zou gaan. Mijn ervaring met het voorlezen van een prentenboek was, dat de kinderen eerst wel even geboeid naar de plaatjes zouden kijken, maar na enige tijd zouden ze onrustig worden. Om de hele tijd te luisteren naar iets dat ze niet verstaan, leidt meestal tot veel onrust in de groep. Soms liepen de jongens te dollen en te rennen door de klas, terwijl ik nog aan het voorlezen was. Kortom, veel van de literaire tekst ontgaat deze kinderen."
(citaat van een leerkracht groep een/twee)



Schrijf reactie (0 Reacties)
Taalsmart

Knelpunten voor anderstalige kinderen

In deze brochure staan alle knelpunten op school voor anderstalige kinderen in een handige stroomdiagram opgesomd. U kunt met collega's nagaan waar en waardoor de achterstand van een anderstalige leerling is begonnen.
Bovendien kunt u ook de oplossingen zien: op korte termijn én op langere termijn. Verder staan er oplossingen voor de inhoud van het speciale lessen Nederlands; voor de schoolorganisatie en voor een scholingstraject.

Geschikt voor leerkrachten, schoolteams, directeuren, begeleiders en andere betrokkenen.



Schrijf reactie (0 Reacties)

Subcategorieën