Materialen

De Bovenkamer

De Bovenkamer, een visueel opzoekgrammatica  voor niet-Nederlandstaligen én Nederlandstalige leerlingen vanaf 8 tot 14 jaar. In het boek kunnen ze zien hoe je zinnen maakt; hoe je werkwoorden vervoegt en kunnen ze opzoeken wanneer je [...]

Zien is snappen

Wat? Een voornamelijk visuele handleiding voor taalonderwijs voor leerkrachten van groep een tot en met groep vier met een of meer anderstalige kinderen in de groep, met kleurenfoto's van de lessen in de praktijk [...]

Woorden in prenten

Wat? Een uitgave in twee delen van tien bewerkte bekende prentenboeken, met per prentenboek vijf woordenschatlessen, waarmee anderstalige leerlingen hun Nederlandse woordenschat uitbreiden met gemiddeld 75-tot 80 woorden (Handleiding voor de leerkracht met een [...]

Nieuwe Smartfolder

Knelpunten voor anderstalige kinderen In deze brochure staan alle knelpunten op school voor anderstalige kinderen in een handige stroomdiagram opgesomd. U kunt met collega's nagaan waar en waardoor de achterstand van een anderstalige leerling is [...]

Van horen en zeggen

Van horen en zeggen is een methode Nederlands voor anderstalige leerlingen in het basisonderwijs, gericht op mondelinge taalvaardigheid. In thema’s zoals school, in de klas, schoolplein, naar huis, schooldokter, en schoolonderwerpen zoals gymnastiek en [...]

Uitgesproken Nederlands

Uitgesproken Nederlands behandelt de uitspraak van het Nederlands: de klanken, de klankregels, het woordaccent, het zinsdeelaccent en de zinsintonatie. Ook zijn er specifieke lessen over de uitspraak van het alfabet, van getallen, van veel [...]

Prentenboeken & Nt2-onderwijs

"Iedere leerkracht houdt van prentenboeken voorlezen in de klas. Zo wilde ik mijn geliefd prentenboek Welterusten Kleine Beer voorlezen aan mijn groep anderstalige leerlingen, maar ik wist al dat dat zonder meer niet zou gaan. [...]